«Одноманітність у роботі стомлює
не лише учня,
але й
учителя.»
Шалва Амонашвілі.
Вивчення іноземної мови –
це відкриття нового мовного світу для дитини. Ефективність навчання залежить
від багатьох чинників, у тому числі й від гостроти сприйняття дитиною цього
нового світу, його фізичної та емоційної активності і можливості діяльної участі
у ньому.
Однією з найголовніших
вимог до сучасного уроку іноземної мови є його комунікативна спрямованість,
активність усіх учнів, динамічність, інтенсивність, емоційність, артистичність,
тому головне завдання вчителя: організувати спілкування на уроці близьке до
природнього і проводити його так, щоб учні мало помічали, що вони вчаться, а
тому всі повинні брати участь в учбовій діяльності і виконувати посильне для
себе завдання.
Одним із основних
напрямків педагогічної діяльності я вважаю - бажання навчати. Бажання навчати
породжує пошук. Пошук таких форм, методів роботи, які забезпечують максимальну
активність, розвиток розумових здібностей всіх і кожного учня окремо; пошук та
використання цікавих форм роботи, пов’язаних з життям дітей, з навколишнім світом,
при яких іноземна мова буде засобом спілкування.
« Істина
людини – це те, що робить її людиною. А пам'ять- це те ,що дозволяє пам’ятати
,що вона Людина і примушує рухатися вперед…»
Величезну кількість наукових
експериментів проводять психологи з вивчення пам’яті . Всі вони дають різну
інформацію про те,
як вона налаштована. Але наша пам'ять – це безмежна « комора» для збереження інформації. Для того,
щоб ми могли запам’ятовувати більше і швидше - треба постійно тренуватися,
виконувати конкретні вправи для формування мнемотехнічного навику. Якщо раніше
психологи намагались порівнювати пам'ять людини із пам’яттю технічних засобів,
то останнім часом спостерігається протилежне. Творці сучасних комп’ютерів і програмного забезпечення черпають
свої ідеї із підручників нейрофізіології. В
результаті цього комп’ютери стають розумніші і розумніші. Яскравим прикладом
такого процесу може стати відома програма розпізнавання текстів FineReader, яка
основана на принципах роботи зорової аналізаторної системи людини.
Пам’ять - головний інструмент нашого розуму. Пам’ять – це
зв’язок минулого з сьогоденням і майбутнім, процес збереження минулого досвіду,
що дає можливість його повторного використання. Для того, щоб пам’ять не
підводила нас, її потрібно постійно тренувати. Є безліч методів для розвитку і
ефективного використання пам’яті.
Цікавим методом для мене, на даний час, є мнемотехніка.
Отже, що таке
мнемотехніка? Це сукупність прийомів і способів, що полегшують запам’ятовування
і збільшують обсяг пам’яті, шляхом створення штучних асоціацій.
Найдавніший внесок у розвиток систем запам'ятовування зробили
стародавні греки. Греки настільки обожнювали пам'ять, що в їх міфології з'явилася
богиня пам'яті Мнемозіна (дочка Урану і Геї). Вважається, що Зевс провів з нею дев'ять
днів і ночей. Від їх союзу народилося дев'ять муз, покровительок всіх наук і
мистецтв. Стародавні греки вважали, що злиття енергії Зевса і пам'яті
Мнемозіни, давало людині необмежені творчі можливості і знання. Звідси і пішло
поняття "мнемотехніка". Мнемо – пам'ять, техно – мистецтво. Мнемотехніка
– мистецтво за- пам'ятовування.
Мнемотехніка не
вдосконалює пам’ять, вона тільки полегшує запам’ятовування. Мнемонікою або мнемотехнікою серйозно
цікавляться історики стародавнього світу. Для розуміння старовинних
манускриптів вона життєво важлива. Біблія не писалася з часів Адама, а була
відтворена за
численними історіями, що передавалися з вуст в уста, при запам'ятовуванні яких
використувалася мнемотехніка. І зараз відома "Ілліада" – це
історичний твір, який Гомер записав із слів людей, що передавали з покоління в
покоління, розповіді, спотворені зміною мнемонічних асоціацій або художньою
вигадкою. Мнемотехнікою цікавився Арістотель і навчав цьому мистецтву свого
учня Олександра Македонського. Феноменальною пам'яттю, заснованою на
мнемотехніці, володіли Юлій Цезарь і Наполеон Бонапарт. Далеко не повний
перелік людей, чиї імена пов'язані з мнемотехнікою, включає Сенеку, Августина,
Симпліция, Квінтіліана, Цицерона, Джордано Бруно, Петра Рамуса, Перкинса,
Кампанеллу, Ламберта, Суворова, Лейбніца, Бекона, Декарта.
У чому секрет успіху?
Вчителі мнемотехніки просто знали
дуже добре слабкі місця людської пам'яті:
– механізми фіксації послідовності інформації
в мозку відсутні;
– точні відомості (числова інформація, назви,
дати, прізвища, знаки) запам'ятовуються мозком з великою напругою, оскільки
відсутнє образне уявлення.
І роль мнемотехніки полягає в компенсації саме
"природніх недоробок" в пам'яті людини.
Таким чином, ми, вивчаючи іноземну мову з
використанням мнемотехніки, можливо, навіть не підозрюємо про те, що полегшуємо
для себе вивчення нової лексики, граматики, правил читання і застосовуємо той
чи інший метод, до якого ми вже звикли. Варто зазначити, що кожен вибирає для
себе ту мнемотехніку, яка йому здається найпростішою, і в процесі застосування
якої ми запам’ятовуємо більше інформації. Крім того відомо, що на даний час
існує велика кількість засобів запам’ятовування, адже людство не стоїть на
місці і відкриває все нові та нові мнемотехніки, полегшуючи нам життя і
зберігаючи наш дорогоцінний час.
Для початку - притча. У Греції на острові Хеос (ще до нашої ери)
трапився землетрус, що засипав будинок багатія і гостей, які бенкетували з
господарем у нього. Коли людей розкопали, з їх останків було важко визначити,
хто де лежить. Єдиний, хто залишився в живих, вчитель риторики і поет Сімонід,
який незадовго до трагедії, вийшов з дому. Він легко згадав, хто де сидів і хто
що робив. Так родичі впізнали тіла своїх близьких, а Сімонід став
основоположником нового методу запам'ятовування - топологічної мнемоніки,
згідно з якою для запам'ятовування великої кількості матеріалу досить
розташувати його в знайомому просторі (наприклад, власній квартирі) і в міру
потреби діставати (знаходити) його.
Вчення Сімоніда
складалося з двох важливих понять - асоціація і фон.
Асоціація - уявний
зв'язок між двома предметами, фон - це те, що ви добре знаєте до найдрібніших
подробиць. Тоді для того, щоб запам'ятати безліч якихось фактів, їх потрібно
з'єднати (асоціювати) з тим, що вам добре знайоме.
Сімонідовський метод
широко використовував Цицерон, який виголошував свою промову, крокуючи з
кімнати в кімнату. Виступаючи перед публікою, він проходив подумки той же шлях,
збираючи "розкидані" по дорозі факти і вислови.
Згодом мнемоніка на довгі
роки була забута. Проте зросла кількість інформації, і тому необхідність
запам'ятовувати багато і надовго відродила інтерес до цієї галузі практичної
психології.
В даний час створено
безліч методик раціонального запам'ятовування, проте як і раніше, суть їх одна - спочатку запам'ятовується
будь-який опорний ряд (фон ), до якого підібрані асоціації.
Ось одна відома нам з
дитинства мнемонічна фраза для запам’ятовування порядку кольорів у веселці: «Каждый
охотник желает знать, где
сидит фазан» або сучасна «Чапля осінь жде завзято, буде сани фарбувати».
Нині можна виокремити
декілька напрямів мнемотехніки.
Виділяють 6 її напрямів:
-народна мнемотехніка;
-класична мнемотехніка;
-педагогічна мнемотехніка;
-циркова мнемотехніка;
-спортивна мнемотехніка;
-сучасна мнемотехніка;
Давайте коротко розглянемо
кожен з цих напрямів.
Народна. Сюди слід віднести ті прийоми запам’ятовування, які
надійно ввійшли в наше життя. Дорожні знаки – це яскраве впровадження
мнемотехніки у повсякденному житті. На великих швидкостях людина не спроможна
сприймати текстові повідомлення, а дорожні знаки, по суті, є символами тих чи
інших правил, які сприймаються швидко. Звичайний алфавіт – це теж мнемонічний
прийом. Дитина заучує відповідність звуків у певних символах. Абетка Морзе –
літери кодуються у комбінації крапок і рисок. Народна мнемотехніка допомагає
запам’ятовувати історичні дати, адреса, телефонні номери. У кожної людини є
свої ефективні прийоми такого запам’ятовування.
Класична. Кажуть, що мнемотехнікою користувалися ще у
стародавньому Єгипті. Вона виникла як частина ораторського мистецтва і
використовувалася як допоміжний засіб для запам’ятовування послідовності
викладу довгих промов. Яскравим прикладом класичної мнемотехніки є метод
Цицерона – виділення об’єктів у добре знайомому приміщенні чи вулиці.
Педагогічна. Засновником її вважають П.Расмуса. Така мнемотехніка
робить наголос на природному запам’ятовуванні при інтенсивному повторенні. Це
багаторазове читання тексту, багаторазове повторення вголос(зубріння),
переписування з книжки в зошит, перемальовування ілюстрацій з підручника.
Циркова. Це ретельна розробка етапу кодування інформації у
жестах, словах, міміці, інтонації голосу.
Спортивна. Зі справжніми професійними мнемонистами можна зустрітись
на змаганнях у Кембриджі, які
проводяться регулярно з 1997 року. Вона має свою специфіку: кожен учасник
змагання спеціалізується на запам’ятовуванні чогось одного. Одні встановлюють
рекорди із запам’ятовування дво чи тризначних чисел, інші є чемпіонами по
швидкісному запам’ятовуванні гральних карт. Такі мнемонисти змагаються із двох
показників: швидкість та обсяг запам’ятовування інформації.
Сучасна. До такої мнемотехніки належить система «Джордана». Автор
такої техніки намагається зрозуміти таємниці мозку і принципи його роботи. Тут
чітко визначено 4 етапи запам’ятовування: кодування елементів інформацією,
запам’ятовування в образах, фіксація послідовності асоціацій, закріплення їх
зв’язків у мозку.
Навіщо потрібна мнемотехніка?
1.
Якщо нам потрібно запам’ятати великий обсяг інформації,
то нам знадобиться мнемотехніка.
2.
Якщо ми хочемо бути впевненні у правильності і точності,
що запам’ятовується, то нам не обійтись без мнемотехніки.
3.
Мнемотехніка є хороша зарядка для мозку.
Дуже широкий спектр
застосування мнемотехніки можна знайти у вивченні іноземної мови у школі, яка
значно підвищує здатність її вивчення учнями.
Інформаційне
перевантаження, що властиве нашому часу, має негативний вплив, особливо на
дітей. Інтенсифікація навчального процесу приводить до цілого ряду порушень у
стані здоров’я школярів або до байдужості у навчанні. І тому ми, вчителі,
повинні шукати шляхи оптимізації навчального процесу, використовувати
технології, що підвищують зацікавлення учнів до навчання. Одним із
найефективніших методів, на мою думку, є застосування мнемотехнічних методів.
Мнемотехніка використовує природні механізми пам’яті мозку і дозволяє
контролювати процес запам’ятовування, збереження і пригадування інформацій.
Мнемотехніка допомагає
вирішити такі основні навчальні і виховні завдання:
-розширюються творчі можливості дитини (творчість, образне
мислення);
-формується вміння ефективно і самостійно вчитися;
-підвищується самооцінка дитини завдяки результативності
у навчанні;
-зменшуються стреси від навчання;
-збільшується навчальна мотивація, а з нею і успіхи;
-розвиток образної пам’яті допомагає сприймати
навколишній світ у всій красі.
Прийоми мнемотехніки
полегшують запам’ятовування дітьми нової інформації та збільшують обсяг пам’яті
шляхом утворення додаткових асоціацій.
Добре відомо, що мова
мозку – це образи.Якщо звертатися до мозку на його мові, то він виконає будь –
які наші команди. І саме мнемотехніка
нам у цьому допоможе. К.Ушинський писав: «Якщо дати дитині вивчити
кілька невідомих слів – вона буде довго та марно мучитись, а пов’яжіть 20 таких
слів з картинками – і вона засвоїть їх вмить». У школярів, особливо у молодшій
школі, переважає наочно-образна пам’ять, а запам’ятовування має здебільшого
мимовільний характер. Тому вся нова інформація має спиратися на життєвий досвід
дітей. Ми створюємо асоціації із добре відомими поняттями і отримуємо бажаний
результат. І тому дуже важливо збудити інтерес дітей до вивчення іноземної
мови, захопити їх і перетворити непосильну працю на улюблений і доступний вид
діяльності. Щоб дитина запам’ятала вірш, то прослуховування його варто супроводжувати
переглядом малюнків, мімікою або жестикуляцією.
У роботі з учнями я використовую такі
мнемотехнічні прийоми: аналогія, трансформація, піктограми, фонетичні
асоціації, цифрообрази, логічні запитання, небилиці, нумерацію та інші.
Якщо
дитині не вдається отримати від навчання задоволення, то сформувати
пізнавальний інтерес не- можливо. А саме метод образного уявлення
в ігровій формі мимовільно спонукає дитину до активної творчої роботи, а також
дарує радість успіху під час запам’ятовування, що є ще й корисним для
психологічного, а відповідно й фізичного здоров’я дитини. Мнемотехніка допомагає уявляти те, що потрібно запам’ятати весело,
кумедно, сумно, перекручено, незвично. Таким чином виникають зв’язки між трьома
складовими процесу запам’ятовування: уявити – знати – відтворити.
Одним із поширених видів мнемотехніки є ейдетика. Ейдос – з грецької «образ», а ейдетика –
це вміння працювати з живою уявою, використовуючи мнемічні прийоми. Людина з
такою пам’яттю швидко та ефективно працює з великою кількістю інформації без
напруження і перевантаження психічної діяльності.
Також ця система організовує
увагу, та допомагає сформувати навички до усвідомленої уяви.
Часто пам'ять людини порівнюють із пам’яттю
комп’ютера, яку можна розширити. На щастя, пам'ять людини організована таким
чином, що ані перевантажити її, ані визначити межі її неможливо. Виявити межі
пам’яті й виміряти її можливості означає
те саме, що виміряти океан за допомогою відра. Кількість інформації, яку
відтворює той, хто опановує технологію «Школи Ейдетики» набагато збільшується.
Таким чином, практично вмить змінюється самооцінка кожного учня, виникає
впевненість у своїх силах і легкість сприйняття будь-якої інформації.
Поради школи Ейдетики
Якщо
хочете щось запам’ятати – уявляйте.
Усе, що
побачили, почули, відчули, уже запам’яталося.
Не
думайте словами, думайте образами.
Фантазуйте.
Не
сваріть себе за невдачі, краще замисліться та зробіть висновки.
Хваліть
себе, навіть за маленькі успіхи.
Уроки не
вчіть, а вигадуйте та уявляйте з їх приводу щось цікаве, незвичайне, а тому
приємне та легке під час пригадування.
Не вчіть
вірші куплетами.
Не
бійтеся забувати, якщо уявили.
Перед тим ,як заснути, уявляйте себе здоровим,
щасливим та розумним.
Прокидайтеся із задоволенням.
Те, що вивчаєте, не повторюйте більше 2-3
разів; якщо в цьому є потреба, зробіть це через 2-3 години.
Не напружуйтесь, навіть стискаючи кулькову
ручку під час записування інформації (дуже важко уявляти те, про що
пишеш).
Сучасна ейдетика – це накопичення
великої кількості інформації. Це економія часу при запам’ятовуванні. Це
збереження даних. Це потужне тренування уваги і мислення. Це відмінна
гімнастика для мозку. Чи можна використовувати ейдетику у вивченні іноземних
мов? Звичайно, можна і треба. Останнім часом спостерігається катастрофічний
відрив між стрімким ростом високих технологій і здатністю всмоктувати
інформацію мозком людини. Нашим учням дедалі важче справлятися з великою
кільстю завдань, що треба вивчити напам’ять. І саме ейдетика значно підвищить
вашу навчальну спроможність. Застосування ейдетики у вивченні іноземних мов –
це накопичення великої кількості слів та фраз.
«Найдосконаліший мозок у світі ржавіє
без діла»,-
так сказав одного разу Шерлок Холмс.
Для
вивчення основних дієслів німецької мови можна запропонувати учням сучасний
ейдетичний «Словник-тренажер дієслів» Наталії Симонович.
Словник вміщує більше,ніж 300 основних дієслів.Німецьке
дієслово у неозначеній формі має закінчення –en: braten, trennen, lassen, fallen, bieten. Для
того, щоб далі створити образ до кожного дієслова, ми будемо відкидати
закінчення –en і гратися з основами дієслів. Наприклад: braten – -en відкидаємо,
залишається основа brat, українською мовою це звучить «брат». Маєте ви брата,
рідного чи двоюрідного? А тепер уявіть, що цей БРАТ жарить вам м’ясо.
Підкреслене слово означає значення слова, написаного великими і виділеними
літерами. Лишається лише додати –en до основи БРАТ і маємо німецьке дієслово
braten – жарити; trennen – -en відкидаємо, залишається trenn, яке є в
українському слові тренер. А ми уявимо, як ТРЕНер розділив дітей на дві
команди. До основи «трен» додамо німецьке дієслівне закінчення -еn і маємо німецьке дієслово
trennen – розділяти; lassen, -en відкидаємо, маємо lass, а в німецькій мові «л»
завжди м’який звук, тому читатимемо «ляс». Жіночки залишили всі свої справи і
точать ЛЯСи. Lassen – залишати; fallen, fall, читаємо «фаль». З неба падали
ФАЛЬшиві гроші. Fallen – падати; bieten, biet, читаємо «бііт». Фірма БІТнер
запропонувала новий еліксир. Bieten – пропонувати.
З
власних спостережень хочу сказати наступне. Саме звучання мовленнєвого потоку
німецької мови нам досить таки близьке. Чому? Чим більше звуків, дифтонгів,
складів чи навіть слів звучать подібно до таких у рідній мові, тим краще
знаходити ключові слова для вивчення як українцями німецької, так і німцями
української. Хоча німецька мова відноситься до групи романо-германських
мов і розвивалася абсолютно окремо від української мови, знаходимо багато
співзвучних слів: braten, trennen, lassen, kommen і так далі.
Специфіка німецької мови полягає
у семантичному різноманітті слів утворених за допомогою відокремлюваних чи
невідокремлюваних префіксів. На
початковому етапі вивчення мови це не так помітно. А коли справа стосується
рівня В1, то використовують багато префіксальних лексем. Відокремлювані
префікси приєднуються до основ дієслів чи іменників та утворюють разом інші
відмінні значення. Наприклад: unternehmen, einnehmen, annehmen, zunehmen,
abnehmen, aufnehmen, übernehmen і так далі. Даний ряд характерний тим, що
префікс виконує роль командира – тобто від префікса залежить значення основи.
Гірше із невідокремлюваними префіксами. Наприклад: verletzen, verbieten,
verkaufen, verfolgen, verjagen, verkümmern, verwenden, verdammen, vergessen…
Читаючи цей ряд, учні перелякуються і
вважають, що вони не справляться з вивченням значень, а, уявивши ці слова у
ейдетичних образах, отримують 100% запам’ятовування!
Такі дієслова можна об’єднати навколо слова фермер. У цьому слові ми чуємо співзвуччя із префіксом німецької
мови ver-. Тобто
кожен наступний сюжет буде про якогось фермера. А уже друге ключове слово буде
відрізняти слово від інших.
Наприклад:
verkaufen
– продавати, ФЕРмер КАВу продає;
verbieten
- забороняти, ФЕРмер заборонив БІТами бити худобу.
Використайте
ейдетичні сюжети для запам’ятовування і проведіть власні дослідження. Ще раз
переконайтеся, що ейдетика є ефективним методом запам’ятовування. У меті
кожного уроку іноземної мови пишуть: виховати інтерес до вивчення мови. І саме один з видів мнемотехніки - ейдетика справиться найефективніше з цим завданням.
Звичайно,
ейдетика – не панацея у вивченні іноземних мов. Але - це гра і радість. Це -картинка.
Це -тренування мозку. Ейдетика виховує впевненість учня у
власних великих здібностях, підвищує самооцінку дитини. Ейдетика тренує активне
творче мислення, виховує увагу. Одним словом,
ця мнемотехніка виконує багато педагогічних задач. І,
щоб викликати інтерес до вивчення іноземної мови, добавте у навчальний процес
веселий промінчик ейдетики. Отже, для цього ми знаходимо
співзвучне українське слово з німецьким і поєднуємо їх у значенні, малюючи в
уяві картинку. Наприклад:
das Wetter – вітер. Вітер змінює погоду.
der Lob – «лоб» – похвала. Мамина похвала – це поцілунок у «лоб» .
rot-рот. Наш рот –червоного кольору.
Ось такі асоціативні малюнки можна запропонувати учням вивчаючи німецькі прийменники.
А якщо учням важко запам’ятати дієслова до теми «Arbeitstag», то такі картинки допоможуть швидше справитись з цим завданням.
Цей метод можна ще назвати – «пароль-відгук». Пароль – іноземне слово, а відгук – знайдена асоціація
Неабияких труднощів багатьом учням завдає запам’ятовування вживання іменника з певним артиклем. Ефективним методом при вивченні роду іменника є метод «місць» або топологічна мнемотехніка. Тому пропоную мнемоприйом – Tisch-Lampe-Fensterwörter. Учні уявно розміщують вивчені слова з артиклем der- на стіл (Tischwörter), з артиклем die – вішають на лампу (Lampewörter), з артиклем das – приклеюють до вікна(Fensterwörter). Часто пропоную дітям ці предмети розмістити на малюнку.
Щоб учні краще
запам’ятали рід іменника, також пропоную їм асоціативну гру. Усі іменники чоловічого
роду діти записують на синій смужці паперу, іменники жіночого роду - на
червоній, а іменники середнього роду – на зеленій. Після цього пропоную гру: я
називаю іменник, а учні піднімають смужку паперу з певним кольором артикля.
Наступна гра для запам’ятовування артикля: der – die – das – Springen.
На підлозі лежить шнурок.
5 учнів стають один до одного спиною вздовж шнурка. Вчитель називає іменник без
артикля і після команди “eins, zwei, drei” учні одночасно стрибають – вправо, якщо слово з
артиклем der, вліво – якщо die і шнурок посередині – якщо das.
І ще одна мнемотехнічна
гра для контролю вивчення роду іменника. Два учасники- один навпроти одного.
Один тримає листок, на якому описані іменники, і називає будь-яке слово з
листка. Другий гравець повинен доторкнутися до листка правою рукою, якщо слово
з артиклем der, лівою – якщо die і двома руками - якщо das.
Наступний мнемотехнічний
прийом – метод рим (суголосся). Цей метод часто пропоную на початку уроку для
представлення учнів один одному. Учні складають короткі римівки про себе і
розказують їх. Наприклад :
Ich heiße Julia, Ich bin Michael,
Ich lerne in der
Schule. Ich mache alles schnell.
Ich bin Max. Ich bin Nina,
Ich habe keine Angst. Meine Freundin heißt Sina.
Як мнемотехнічний прийом
на початок уроку
“Warm – up kennen lernen”, пропоную учням стати у коло і представити себе, при
цьому назвати те, що їм подобається, щоб починалося з першої букви їх імені:
Ich heiße Ludmylla, ich mag Leckerei
Ich
heiße Julia, ich mag Juwelen! Ich bin Borys, ich mag Bananeneis!
Або ж подібна гра:до
кожної букви імені підібрати якесь
німецьке асоціативне слово,яке б стосувалося учня.Наприклад: до імені Borys підбираємо асоціативні слова та їх коментуємо.
В-Вerlin.Mein Traum ist Berlin zu besuchen.
O-Oktober.Im Oktober ist mein Geburtstag.
R-Regen.Ich mag den
Sommerregen.
Y-Yacht.Yachtsreise ist super.
S-Schach.Ich spiele gern Schach.
Цікaва рухлива гра для
кращого запам’ятовування дієслів:
“Was machst
du
da?”.
Учні стають у коло. Один
з них виходить на середину і за допомогою пантоміми показує будь – який рух,
наприклад, грає теніс. Інший учень з кола запитує його : “Was machst du da?”. Перший учень дає відповідь, називаючи зовсім іншу
дію. Наприклад: Ich tanze,- і стає у коло. Той учень, який запитував, танцюючи,
виходить у середину кола. І так далі… Відповіді можуть бути жартівливими, при
цьому учні тренують вивчену лексику і порядок слів у реченні. Наприклад:
Ich spiele Klavier mit dem kleinen Finger meiner rechten Hand.
Для тренування сприймання
на слух є також різні мнемоігри.
Вчитель називає речення,
і якщо це стосується певних учнів у класі, то вони піднімаються і кажуть хором: «Vater ißt die Suppe».
Наприклад: - Alle Jungen in dieser Klasse.
-
Alle Mädchen in der Klasse.
- Alle, die
Winterferien lieben.
- Alle, die blauen Augen
haben.
- Alle, die großen
Ohren haben.
- Alle, die Fußball
gern spielen.
- Alle, die Deutsch
mögen.
Речення можуть
стосуватися вивченої теми або бути жартівливого змісту.
Подібна гра – «Neugruppierungen mit
Ortveränderung»
Учні слухають речення
вчителя і розміщуються по кутах кабінету або вправо чи вліво.
Наприклад:
Alle, die schwarzen Hosen tragen, nach rechts, die blauen Jeans –
nach links.
Alle, die einen Hund
haben – in die Ecke 1,
die eine Katze haben – in die Ecke 2,
die ein
Meerschweinchen haben– in die Ecke 3,
die eine Kuh haben –
in die Ecke 4.
Щоб розпізнати рід
іменника за його закінченням, можна використати метод «Quasi-Wort».
Типові закінчення
іменників чол. роду – -ig, -ling,
-or, -ismus у слові der Iglingorismus.
Типові закінчення
іменників жін. роду - -heit, -ung, -keit,- ei, -schaft, -ion, tät, -ik у слові
die Heitungkeiteischaftiontätik.
Типові закінчення
іменників сер. роду - -tum, -chen, -ma, -ment, -ium, -lein у слові
das Tumchenmamentiumlein.
Із суфікасами іменників середнього роду - -chen,
-lein можна запропонувати учням римівку: «Die Suffixe -chen und –lein machen alle Dinge klein».
Як запам’ятати
прийменники, які вимагають певного відмінка від іменника? І тут на допомогу
приходять прийоми мнемотехніки.
Метод акронімів – Crazy-Wort.
Akkusativ – Präpositionen – DOGFUBE
(durch, ohne, gegen,
für, um, bis, entlang)
Dativ – Präpositionen – MNAZVABS
(mit, nach, aus, zu,
von, außer, bei, seit)
Wechsel – Präpositionen – HAIZVÜNUA
(hinter, auf, in, zwischen, vor, über, neben,
unter, an)
Genetiv –
Präpositionen- TUWUWIL
(trotz, unweit, wegen,
ungeachtet, während, infolge, längs
Наступний метод для запам’ятовування
прийменників-
метод просторового розміщення.
За допомогою методу
римівок можна запропонувати учням веселі вірші про прийменники.
***
Durch, für, gegen, ohne, um,
Kannst du nicht die Akkusativ -
Präpositionen?
Dann bist du dumm.
***
Bis, für, gegen, ohne, um
–öffnen den
Akkusativ die Tür
***
Aus, bei, mit, nach, seit, von, zu –
Muss mit Dativ schreiben du.
***
Während des Sommers
ist es heiss
Wegen der Sonne, trotz des Regens.
Um des Lehrers willen lerne ich Deutsch
Anstatt mich ins Bett
zu legen.
These prepositions, I believe,
Always take the genitive.
Вірш «Die poetischen Verben» можна запропонувати учням для кращого запам’ятовування трьох основних форм сильних дієслів.
Метод креативного речення
з першими літерами прийменників слугує теж для їх кращого запам’ятовування.
Dativ – Präpositionen:
Vorsicht! Mein zärtlicher Affe beisst alle neue
Schüler.
Поширеним методом при
закріпленні вивченої лексики є ланцюговий
метод або “Kofferpacken”.
Учні дають відповіді на
запитання, повторюючи слова попередніх учнів, і називають своє, наприклад:
-Welche Tiere magst du?
-Ich mag Tieger.
- Ich mag Tieger und Igel.
-Ich mag
Tieger, Igel und Löwen.
-Ich mag Tieger,Igel,Löwen und Hasen.
-Ich mag Tieger,Igel,Löwen,Hasen und Wölfen.
Цікавим є подібний метод «Handlugsketten» для кращого запам’ятовування дієслів. Наприклад:
Вивчення іноземної мови
базується на запам’ятовуванні нових слів. Для цього існує багато методів
мнемотехніки, застосування яких залежить від індивідуальних особливостей учня.
Одним з найбільш поширених методів серед моїх учнів є метод асоціацій. Цікавим
є метод асоціацій по контрасту:
schwarz – weiß hell-dunkel
groß – klein lang-kurz
dick – dünn lustig-traurig
Tag –Nacht schnell-langsam
Метод асоціації у римі:
Bank –Schrank Hand-Wand
Mutter – Butter Wind-Kind
Mund – Hund Hose-Rose
Suppe – Puppe Haus-Maus
Tisch – Fisch Gabel-Fabel
gießen – fließen Tor-Ohr
Або певне німецьке слово асоціюється з чимось, що легко
запам’ятати. Учні самі підбирають такі слова у рідній мові.
Наприклад:
Volk – фолькльор, Winter – вітер, Fenster – фен, Schlange – шланг, Junge – юнга, packen – пакувати, Kulli – куля, schreklich – Шрек, Papier – папірус, Schrank – шрам, spielen – шпилька,Glück- глюк.
Звичайно, до всіх слів
асоціацій не підбереш, тоді потрібно вдаватись до інших методів.
Цікавим є метод «Оживи слово» - «Verbildliche Orthographie»
Можна запропонувати учням
зобразити слово через його значення.
Ось що може з цього
вийти:
Є популярним також метод
візуалізації.
Картини сприймаються
нашим мозком швидше ніж слова. Потрібну лексику, яку важко запам’ятати треба пов’язати з картинками, які
самі ж вигадаєте.
При закріпленні вивченої теми часто пропоную учням метод «Assotiogrammen» або «Асоціативний кущ».
До теми «Мій розпорядок
дня» можна запропонувати учням створити
три асоціативні кущі:
·
що я роблю зранку;
·
що я роблю після обіду;
·
що я роблю ввечері.
За допомогою цієї
мнемотехніки учням простіше скласти розповідь до теми «Mein Arbeitstag»
am Morgen
aufstehen
das Bett machen
Morgengymnastik machen
sich waschen
sich kämmen
die Zähne putzen
frühstücken
sich anziehen
in die Schule gehen
am Nachmittag
zu Mittag eßen
sich ausruhen
das Geschirr spülen
die Hausaufgaben Machen
Musikschule oder Sportclub besuchen
sich mit Freunden treffen
auf dem Sportplatz Ball spielen
am Abend
den Tisch decken
zu Abend eßen
fernsehen
mit den Freunden chatten
sich mit Eltern unterhalten
ein Buch lesen
Computer spielen
zu Bett gehen
Отже,
застосування мнемотехніки на уроках німецької мови сприяє формуванню
пізнавальних інтересів учнів, сприяє усвідомленому засвоєнню матеріалу. Урок
стає жвавішим і цікавішим. Застосування мнемоігор забезпечує більш високу
ефективність засвоєння німецької мови , підсилює зацікавленість предметом,
розвиває комунікативні здібності кожного учня. Тому мої завдання і мета, як
вчителя, через урок постійно розвивати в учнів креативність, віру у власні
сили, досягнення успіхів, спрямованих на формування соціолінгвістичної
компетенції, такої необхідної для ефективних міжкультурних контактів на рівні міжособистісного
спілкування.
Література
1.
Зиганов М.
Мнемотехніка. Запам'ятовування на основі візуального мислення / М. Зиганов, В.
Козаренко. – К. : Школа раціонального читання, 2001. – 304 с.
2.
Николаенко В.М.
Психология и педагогика: Учебное пособие / В.М. Николаенко В.М., Залесов Г.М.,
Андрюшина Т.В. и др. – М. : ИНФРА-М; Новосибирск : НГАЭиУ, 2000. – 175 с.
3.
SOMMER L.M. Gutes Gedächtnis leicht gemacht / L.M.
Sommer. – Wien. : Hubert Krenn VerlagsgesmbH, 2003. – 139 S.
4.
Чепурний Г., Палійчук Ю. Як навчитися легко вчитися –
Вінниця. Центр освітніх технологій. 2005.
5.
Чепурний Г. Класифікація методів і прийомів мнемотехніки
як засобу попередження інформаційного перенавантаження у школі – Вінниця. 2010.
6.
Гальскова Н.Д. Сучасна методика вивчення іноземних мов –
Київ. 2003.
7.
Цетлін В.С. Робота над словом – Київ. 2002.
8.
Лялька Л.Я. Практичне застосування методів мнемотехніки –
Львівська лінгвістична гімназія. 2010.
9.
Sperber H. Mnemotechniken im Fremdsprachenerlernen –
München.2010.
Немає коментарів:
Дописати коментар